Στη σανσκριτική γλώσσα κάρμα σημαίνει δράση, σημαίνει όμως και το αποτέλεσμα των καρπών που σπείραμε και μας ακολουθεί στο παρόν ή θα μας «οδηγήσει» στο μέλλον. Το κάρμα και το μοιραίο φαντάζουν δύο λέξεις συνώνυμες για τον Περικλή Κονδυλάτο, μια και οι δύο παράγουν ασχεδίαστα αποτελέσματα που άλλες φορές μας εκπλήσσουν ευχάριστα κι άλλες μας απογοητεύουν. Έτσι ξαφνικά κι εκείνος βρέθηκε από το Λονδίνο στην Αθήνα κι από την τέχνη των εικαστικών στην κατασκευή κοσμημάτων με… γλυπτική πληροφορία. Οι δημιουργίες του έχουν στολίσει, μεταξύ άλλων, το κεφάλι της τραγουδίστριας Λέιντι Γκάγκα (Lady Gaga) και της ηθοποιού Μίντι Κάλινγκ (Mindy Kaling), ενώ έχει μακροχρόνια συνεργασία με τη διεθνώς αναγνωρισμένη Ελληνοαμερικανίδα στυλίστρια Πατρίτσια Φιλντ (Patricia Field). Κι ενώ είναι ένας υποσχόμενος δημιουργός, στην Ελλάδα τον γνωρίζουμε ως στενό συνεργάτη του Βασίλη Ζούλια, αλλά κι ως πρώην παίχτη του τηλεπαιχνιδιού επιβίωσης σαρβάιβορ (survivor). Τελικά ποιος είναι ο Περικλής Κονδυλάτος;
-Σπουδάσατε γλυπτική και ζωγραφική, αλλά τελικά ασχοληθήκατε με την τέχνη του κοσμήματος. Πότε έγινε αυτή η στροφή και πως επιλέξατε τον χώρο της μόδας και ειδικότερα του κοσμήματος;
Δεν το επέλεξα αλλά η ζωή με οδήγησε στο κόσμημα. Σπούδασα εικαστικά στο Λονδίνο στο “The Surrey Institute of Art & Design” και στο “Camberwell College of Arts – University of Arts London”. Έζησα αρκετά χρόνια στην αγγλική πρωτεύουσα σε μια εποχή που η πόλη λειτουργούσε σαν ομφαλός μοντέρνας τέχνης, μόδας και στυλ. Για εμένα ήταν ένα διαδικτυακό παράθυρο στη μόδα, τότε που το ίντερνετ ήταν στα σπάργανα του και δεν είχαμε αυτή την τεράστια ενημέρωση. Κάποια στιγμή έπρεπε να επιστρέψω στην Ελλάδα. Ήθελα να εργαστώ ως εικαστικός, αλλά οι συνθήκες ήταν πολύ δύσκολες, οπότε ξεκίνησα να σχεδιάζω κοσμήματα σε μια μεγάλη εταιρεία, που για ευνόητους λόγους δεν θέλω να αναφέρω την επωνυμία της. Θυμάμαι ότι κάθε εβδομάδα πήγαινα και ζητούσα να παραιτηθώ και κάθε εβδομάδα με έπειθαν να παραμείνω λίγο ακόμα..
-Φαίνεται πως κάτι διέκριναν σε εσάς…
Ναι, αλλά εγώ ονειρευόμουν να γίνω εικαστικός, αυτό που είχα σπουδάσει. Παραιτήθηκα από την εταιρεία μετά από μερικούς μήνες και για εφτά συνεχή χρόνια γυρνούσα τις γκαλερί στην Ελλάδα και στο εξωτερικό για να ενημερωθώ. Παράλληλα, επειδή χρειαζόμουν και χρήματα για να τροφοδοτώ το όνειρο μου, εργαζόμουν στη μπουτίκ της Gucci και στον Λάκη Γαβαλά. Το μότο μου τότε ήταν ότι «Ο άνθρωπος ορίζει τη μοίρα του». Δεν το πιστεύω πια. Νομίζω ότι η μοίρα μας οδηγεί εκεί όπου είμαστε προγραμματισμένοι να πάμε.
-Ποιά περίοδο αφεθήκατε στη μοίρα σας;
Γύρω στα 29 μου όταν αποφάσισα ότι ναι μεν έχω διάθεση για παντοτινή πρόοδο, αλλά θα ταχθώ εκεί που φαίνεται πως είμαι καλός και η δουλειά μου γίνεται αποδεκτή. Εκείνη την εποχή γνώρισα και τον Βασίλη Ζούλια και μου πρότεινε να φορέσουν τα μοντέλα του τα κοσμήματα του.
-Αναπολείτε ποτέ εκείνον τον νεαρό εικαστικό που αναζητούσε την έμπνευση στις γκαλερί του κόσμου;
Η αναζήτηση για το καινούριο δεν έχει σβήσει ποτέ. Όταν σχεδιάζω πάντα υπάρχει στο πίσω μέρος του μυαλού μου η εικαστική γνώση. Από την άλλη έχω δημιουργήσει εξαιρετικές συνεργασίες κι έχω κάνει πράγματα που δεν είχα καν ονειρευτεί.
-Ανάμεσα στις συνεργασίες σας είναι κι αυτή με την παγκοσμίου φήμης στυλίστρια Πατρίτσια Φίλντ. Πως την προσεγγίσατε και πόσα χρόνια συνεργάζεστε μαζί της;
Η συνεργασία μας ξεκίνησε πριν από δώδεκα χρόνια, χάρη στον στυλίστα Νίκο Ευταξία, ο οποίος δούλευε μαζί της στη Νέα Υόρκη. Εκείνος της πρωτοέδειξε την δουλειά μου κι εκείνη ενδιαφέρθηκε.
-Πως αισθάνεστε που η Λέιντι Γκάγκα και η Μίντι Κάλινγκ φόρεσαν δικές σας δημιουργίες και διαφημίστηκε η δουλειά σας παγκοσμίως;
Μόνο τιμή και ικανοποίηση μπορώ να αισθάνομαι.
-Κάποια από τα κοσμήματα σας είναι ογκώδη και εντυπωσιακά σαν έργα τέχνης και κάποια άλλα μικρά και διακριτικά. Πως αποφασίζετε τι θα σχεδιάσετε και τι υλικά χρησιμοποιείται συνήθως;
Mου αρέσει να δημιουργώ κοσμήματα που προορίζονται για επιδείξεις μόδας υψηλής ραπτικής, αλλά από την άλλη με ενδιαφέρει και το εμπορικό κομμάτι, οπότε δημιουργώ και κοσμήματα που είναι πιο ευκολοφόρετα και ξέρω ότι θα αγαπήσει ο κόσμος. Σε ό,τι αφορά τα υλικά που συνήθως χρησιμοποιώ είναι υλικά που μου τραβούν το ενδιαφέρον κι όχι απαραίτητα υλικά για κοσμήματα.
-Στην πρόσφατη έκθεση μόδας «Athens Fashion Week» έκαναν αίσθηση τα κοσμήματα σας που «συνόδευαν» τις δημιουργίες του Βασίλη Ζούλια. Σκεφτήκατε εμπορικά ή δημιουργικά όταν τα φτιάχνατε;
Θα έλεγα ότι προσάρμοσα τη δημιουργικότητα μου σε ένα εμπορικό πλαίσιο. Τόσο τα ρούχα του Βασίλη όσο και τα κοσμήματα μου είναι όλα φορέσιμα. Στόχος ήταν να παρουσιάσουμε μια συλλογή με ρούχα και κοσμήματα που θα ευχαριστηθούν και θα αγαπήσουν οι γυναίκες.
-Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της νέας σας συλλογής;
Είναι εμπνευσμένη από τη φύση, όπου θεωρώ όλοι θα θέλαμε να επιστρέψουμε. Τα σχέδια είναι φυσικά μοτίβα, όπως στάχυα και φύλλα δέντρων. Δούλεψα κυρίως με χρυσό, το οποίο σαν χρώμα είναι πιο κοντά στο φυσικό φως.
-Συνεργάζεστε εδώ και πολλά χρόνια με τον Βασίλη Ζούλια. Αν δεν συνεργαζόσασταν μαζί του με ποιον άλλο σχεδιαστή θα μπορούσατε να ενώσετε τις δημιουργίες σας;
Χωρίς να θέλω να υποτιμήσω τους Έλληνες σχεδιαστές, αντιθέτως οφείλω να πω ότι έχουμε εξαιρετικά ταλέντα, πιστεύω ότι δεν θα μπορούσα να συνεργαστώ με κάποιον άλλον. Η χημεία που υπάρχει με τον Βασίλη είναι μοναδική. Ο Βασίλης φτιάχνει κόσμους κι εγώ δημιουργώ έναν μικρόκοσμο μέσα σε αυτούς. Δεν σας κρύβω ότι βλέποντας από κοντά τον τρόπο που εργάζεται και δημιουργεί τον θαυμάζω κάθε μέρα και περισσότερο.
-Μέσα σε όλη αυτή τη δημιουργικότητα πως προέκυψε το σαρβάιβορ (survivor);
Να σας πω ότι δεν το είχα παρακολουθήσει ποτέ πριν πάω; Αρχικά είχα έρθει σε επαφή με τον ΣΚΑΙ για την εκπομπή «My style rocks» για να συμμετέχω ως κριτής. Όπως γνωρίζετε όμως δεν πήγα. Ήταν η εποχή που μόλις είχε εμφανισθεί η πανδημία του κορονοϊού και παράλληλα ακυρώθηκαν κάποιες δουλειές που είχα προγραμματίσει για Νέα Υόρκη. Ήμουν απελπισμένος γιατί ένιωθα ότι πάνω που θα έκλεινα κάποιες καλές συνεργασίες έτυχε αυτό, σε παγκόσμια κλίμακα βέβαια, αλλά έτυχε. Είχα πάει λοιπόν βόλτα παραθαλάσσια και σκεφτόμουν «Θεέ μου ας συμβεί κάτι να φύγω πολύ μακριά». Κι ενώ έκανα αυτή τη σκέψη χτύπησε το τηλέφωνο και μου έκαναν την πρόταση για το ταξίδι στον Άγιο Δομίνικο ως παίχτης του σαρβάιβορ. Ανίδεος καθώς ήμουν, είπα το «ναι».
-Ποιος είναι ο απολογισμός αυτού του «ταξιδιού»;
Ο απολογισμός είναι η εμπειρία ζωής που έζησα, ο ενθουσιασμός που αισθάνθηκα για το άγνωστο όπου πήγαινα και δύο καλοί φίλοι που απέκτησα μέσα στο παιχνίδι, με τους οποίους συνεχίζω κι έχω επαφές. Ο Κώστας Παπαδόπουλος, ο γνωστός ως ζαχαροπλάστης με τον οποίο επικοινωνούμε σχεδόν κάθε μέρα και η Σοφία η Μαργαρίτη.
-Αν βρισκόσασταν τώρα σε ένα ερημονήσι, ποιόν άνθρωπο θα διαλέγατε για να αντέξετε τον χρόνο εκεί;
Τον Βασίλη Ζούλια. Αν και με τον Βασίλη έχουμε πολλές διαφορές και συχνά συγκρούονται οι απόψεις μας, έχουμε και πολλά κοινά που μας ενώνουν. Μας αρέσουν οι παλιές ταινίες, τα ταξίδια, η φιλανθρωπία, η φιλοσοφία και φυσικά η καλαισθησία, οπότε ναι με τον Βασίλη θα περνούσε ευχάριστα η ώρα γιατί θα κάναμε ωραίες συζητήσεις.
-Έχετε κάνει αξιόλογες συνεργασίες. Υπάρχει κάποια σταρ που θα θέλατε να συνεργαστείτε, αλλά δεν το έχετε κάνει ακόμα;
Ναι. Είχα φτάσει πολύ κοντά για να συνεργαστώ με τη Madona για μια φωτογράφιση περιοδικού. Της άρεσε το κόσμημα, αλλά δεν της άρεσε το θέμα της φωτογράφισης που της πρότειναν, οπότε ακυρώθηκε. Από Ελληνίδες μου αρέσει πολύ η ενέργεια που βγάζει η Άννα Βίσση, οπότε κάποια στιγμή θα ήθελα να κάνω κάτι παραπάνω σε επαγγελματικό επίπεδο μαζί της.
-Πως βλέπετε το στυλ των Ελληνίδων;
Είναι μπερδεμένες όπως και οι περισσότερες γυναίκες. Ακολουθούν τόσο πολύ τα πρότυπα που χάνουν τη δική τους ταυτότητα. Δεν επιλέγουν σύμφωνα με το τι τους ταιριάζει, αλλά με το τι είναι στη μόδα. Νομίζω ότι μέσα στη μανία να φανούν ανοιχτόμυαλες υποκύπτουν σε λάθος επιλογές. Επίσης βλέπω μια ακατανόητη μανία για έκθεση γυμνού. Για ποιο λόγο τόσο γυμνό; Δυστυχώς υπάρχει μια συγχυσμένη αισθητική. Το διαδίκτυο κάνει πολλά καλά, αλλά και κακά. Στα ‘90s που τα κορίτσια δεν είχαν τόσες πολλές προσλαμβάνουσες, ήξεραν να ντυθούν γιατί καταλάβαιναν ποια ρούχα τις κολακεύουν, ανάλογα με το σωματότυπο τους και ποια όχι. Υπήρχε πρωτοτυπία στα ντυσίματα και στα στυλ. Τώρα είναι όλες ίδιες και δυστυχώς δεν πάνε όλα σε όλες.
-Ποια συμβουλή θα δίνατε στις γυναίκες;
Να είναι αξιοπρεπείς.
-Έχει διαφοροποιηθεί όμως και η εικόνα της αγοράς. Υπάρχει μια εξάπλωση στο πρόχειρο και στο «γρήγορο» είδος, στις μαζικές συλλογές που απευθύνονται σε όλες.
Σαφέστατα ζούμε σε μια εποχή με φθηνές αξίες. Η κοινωνία είναι καταναλωτική, αλλά εις βάρος του καλού σχεδίου. Όταν βλέπουμε την Balenciaga να παρουσιάζει αθλητικά και πρόχειρες τσάντες, που θυμίζουν τσάντες σκουπιδιών, αντιλαμβανόμαστε ότι βαίνουμε σε μια «μολυσμένη» εποχή.
-Μια και αναφέρεστε στην κοινωνία πως σχολιάζετε το θέμα που απασχολεί τελευταία με το δικαίωμα υιοθεσίας -ή τεκνοθεσίας σύμφωνα με τον επίκαιρο νεολογισμό- των ομόφυλων ζευγαριών;
Θεωρώ ότι ζούμε σε μια κοινωνία όπου γίνονται τραγικά λάθη σε ό,τι αφορά τη διαπαιδαγώγηση των παιδιών, ανεξαρτήτως εάν μεγαλώνουν από ετερόφυλους ή ομόφυλους γονείς. Θα έπρεπε να ασχοληθούμε με το να ενισχύσουμε την υπάρχουσα οικογένεια, ώστε τα παιδιά να αισθάνονται ασφαλή. Από την άλλη πλευρά η κοινωνία μας έχει προχωρήσει οπότε και τα μέλη της προχωρούν μέσα από νέες ταυτότητες. Τα ομόφυλα ζευγάρια είναι μια πραγματικότητα και το δικαίωμα στην υιοθεσία θα πρέπει να το δούμε με τόλμη και ενσυναίσθηση. Το πιο σημαντικό είναι τα παιδιά να ζουν σε ένα περιβάλλον που να τους διδάσκετε η κατανόηση και η αγάπη για τον πλησίον τους.
-Τι ετοιμάζετε αυτή την περίοδο;
Θα συμμετέχω στην έκθεση «Athens International Jewellery Show», το οποίο θα διεξαχθεί στο Metropolitan Helexpo από τις 23 έως τις 26 Φεβρουαρίου.
-Που μπορούμε να βρούμε τα κοσμήματα σας;
Συνεργάζομαι με κάποια καταστήματα, με το Greek Designers Stores και ευελπιστώ ότι σύντομα θα αναπτύξω περισσότερο το δίκτυο χονδρικής, ώστε να τα βρίσκετε σε περισσότερα σημεία.
–