Σκέφτομαι την πρώτη μέρα που συνάντησα τον Νάσσο. Πάει σχεδόν ένας χρόνος που έτυχε και βρεθήκαμε μαζί σε μία δουλειά. Ευδιάθετος, άμεσος, ευγενικός και παράλληλα με μία σπάνια σεμνότητα που δεν συναντάς εύκολα στον κόσμο της μόδας.
Αρχές Οκτωβρίου έλαβα με πολλή χαρά την πρόσκληση για την παρουσίαση του fashion show στην εβδομάδα μόδας στο Ζάππειο Μέγαρο. Η επίδειξη του άνοιξε ουσιαστικά το AXFW και αυτό που μου έκανε εντύπωση εκτός από τα υπέροχα αέρινα, μεταλλιζέ του υφάσματα (έγραψα τότε γι’ αυτά) ήταν ότι στο τέλος του show όλο το κοινό είχε σηκωθεί όρθιο και χειροκροτούσε.
Το να κερδίσω λοιπόν μια συνέντευξη με τον Νάσσο Ντότσικα έγινε για μένα στόχος!
– Πως προέκυψε το ενδιαφέρον σου για τη μόδα;
Ήταν κάτι έμφυτο, για το οποίο δεν μπορώ να δώσω μία σαφή εξήγηση. Από πολύ μικρή ηλικία ήξερα ότι θα ασχοληθώ με αυτό. Οταν τ’ άλλα παιδιά στο σχολείο ζωγράφιζαν σπιτάκια και ήλιους, εγώ ήδη σχεδίαζα ρούχα. Η επιλογή μου να ακολουθήσω σπουδές μόδας ήταν τελικά μονόδρομος.
Στη συνέχεια, ενώ σπούδαζα και εργαζόμουν παράλληλα, συνειδητοποίησα ότι αυτό το επάγγελμα σου δίνει την απόλυτη ελευθερία να εκφραστείς, χρησιμοποιώντας ανεξάντλητα τη φαντασία σου για να δημιουργήσεις κάτι τόσο πρακτικό για την καθημερινότητα.
– Που έκανες τις σπουδές σου;
Ξεκίνησα στη Σχολή Βελουδάκη και στη συνέχεια αποφοίτησα από την Accademia di Costume e di Moda di Roma έχοντας αποκτήσει πτυχίο τόσο στην Ενδυματολογία, όσο και στο Σχέδιο Μόδας. Έπειτα ακολούθησε μια εξειδίκευση πάνω στο πλεκτό, στη Ρώμη.
– Σπούδασες σχέδιο σε μία χώρα, την Ιταλία, που η μόδα και το στυλ είναι λέξεις συνυφασμένες με την κουλτούρα του λαού. Φυσικό επακόλουθο είναι να υπάρχει μεγαλύτερη ανάπτυξη και κατ’ επέκταση περισσότερες ευκαιρίες στη βιομηχανία μόδας εκεί. Γιατί επέλεξες να επιστρέψεις στην Ελλάδα;
Προτού πάω στη Ρώμη για να συνεχίσω τις σπουδές μου και ειδικότερα την εξειδίκευση στο πλεκτό, εργαζόμουν ήδη στην Αθήνα χτίζοντας μια καριέρα στο χώρο του styling. Συνεπώς στο μυαλό μου υπήρχε το πλάνο να επιστρέψω στον τόπο μου. Υπήρξαν και αργότερα ευκαιρίες να φύγω και να εργαστώ στο εξωτερικό, όμως πάντα κάτι με κρατούσε να μείνω και να δημιουργήσω στην Ελλάδα.
– Πιστεύεις ότι υπάρχουν ευκαιρίες στην Ελλάδα;
Δυστυχώς όχι. Η χώρα μας δεν επενδύει καθόλου στη βιομηχανία της μόδας, δεν υπάρχει στρατηγικός σχεδιασμός και καμία υποστήριξη από το κράτος. Αυτό συνέβαινε και πριν την οικονομική κρίση, αλλά θέλω να ελπίζω πως η κατάσταση αυτή θα είναι μια ευκαιρία να αλλάξουν κάποια πράγματα.
Αντίθετα, σε κάποιες πιο οργανωμένες χώρες, άσχετα αν έχουν ή όχι παράδοση στη δημιουργία μόδας, υπάρχει κρατική στήριξη, η όλη βιομηχανία λειτουργεί υποστηρικτικά, υπάρχει πληθώρα προμηθευτών και πρώτων υλών, οι αγορές είναι μεγαλύτερες και οι ευκαιρίες περισσότερες…
– Πως βλέπεις σήμερα τη μόδα στην Ελλάδα σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη;
Ενώ στην Ελλάδα και στο εξωτερικό υπάρχουν Έλληνες σχεδιαστές που διαπρέπουν, η έλλειψη της τεχνογνωσίας, της εκπαίδευσης με σαφή προσανατολισμό, αλλά και της συλλογικής προσπάθειας που απαιτείται, έχουν συμβάλει στην μη ύπαρξη μίας ταυτότητας, όπως αυτή υφίσταται στην Ιταλία, τη Βρετανία και τη Γαλλία. Πιστεύω λοιπόν πως η έλλειψη ταυτότητας είναι η βασική μας διαφορά με το εξωτερικό.
– Η Ελληνίδα καταναλώτρια επενδύει στο ντύσιμο της κι αν ναι προς τα που κλίνει;
Οι Ελληνίδες είναι αρκετά κομψές, ωστόσο τους λείπει το προσωπικό στυλ, η ‘ταυτότητα’, και δεν πειραματίζονται εύκολα. Πολλές φορές προτιμούν κάτι εντυπωσιακό, χωρίς συχνά να προσέχουν την ποιότητα και τη ραφή που καθιστά ένα ρούχο πιο διαχρονικό. Πιστεύω όμως, και έχω αρχίσει να το διαπιστώνω προσωπικά, πως μετά από αρκετά χρόνια που αγόραζαν μαζικά από fast fashion αλυσίδες, έχουν ξαναρχίσει να επιστρέφουν σε πιο ποιοτικά και διαχρονικά κομμάτια, επενδύοντας έτσι στο καλό ντύσιμο. Είναι όμως και η προσαρμογή που υπήρξε από τους εμπόρους, αλλά και από τους Έλληνες δημιουργούς σε πιο ρεαλιστικές τιμές για την αγορά.
– Λόγω κρίσης κάνεις “εκπτώσεις” στη δημιουργικότητα; Πόσο εύκολο είναι σήμερα να βρεις καλά υφάσματα; Διερωτώμαι εάν οι προμηθευτές επενδύουν σε ακριβή πρώτη ύλη και τι επιπτώσεις έχει όλο αυτό στη δουλειά σου…
Έχοντας εργαστεί ήδη 15 χρόνια σε διάφορες θέσεις με πυρήνα πάντα τη μόδα, ξεκίνησα το brand Nassos Ntotsikas το 2011, εν μέσω της οικονομικής κρίσης! Αυτό εξαρχής δεν αποτέλεσε εμπόδιο αλλά εφαλτήριο και πρόκληση για τη δημιουργία μίας συλλογής με υψηλές προδιαγραφές και ποιότητα σε μια όσο το δυνατόν προσιτή τιμή, που να ανταποκρίνεται πλήρως στην ποιότητα της.
Βέβαια, η αλήθεια είναι πως στη σημερινή Ελλάδα δεν υπάρχει πια μεγάλη ποικιλία, αλλά ούτε και ποιότητα στα υφάσματα, με αποτέλεσμα οι σχεδιαστές που επιθυμούν συγκεκριμένες προδιαγραφές να προβαίνουν σε δικές τους, αποκλειστικές εισαγωγές. Είναι λίγοι πλέον οι προμηθευτές οι οποίοι λειτουργούν με τη συνέπεια στην ποιότητα που είχαν και προ κρίσης.
– Θα σκεφτόσουν να εγκαταλείψεις τον ελληνικό ήλιο για να δεις τη δουλειά σου να εκτοξεύεται;
Όχι. Αν και το κράτος όχι μόνο δεν στηρίζει αλλά καταδιώκει τον Έλληνα δημιουργό, αγαπώ πολύ την χώρα μου και έχω πολύ συνειδητά επιλέξει να δημιουργώ, αλλά και να παράγω στην Ελλάδα.
– Άνοιξες την Athens Xclusive Fashion Week με μεγάλη επιτυχία και την άλλη μέρα όλοι μιλούσαν για τα υπέροχα αέρινα κομμάτια σου. Ποιες θα είναι οι επόμενες κινήσεις σου στο χώρο;
Σ’ ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια….Αυτή τη στιγμή η ομάδα μου κι εγώ προσπαθούμε για την περαιτέρω εδραίωση στην Ελλάδα, για άνοιγμα σε περισσότερες αγορές του εξωτερικού, αλλά και την ενδυνάμωση της συλλογής νυφικών!
– Πως βλέπεις τον εαυτό σου μετά από μια πενταετία;
Αποφεύγω να σκέφτομαι το μέλλον, μένοντας προσηλωμένος στο παρόν!